چطور رأی دهندگان احتمالی را هدف قرار دهیم؟(قسمت دوم)

یک بخش مهم هدفگیری جمعیت شناسی آن است که هرگاه بخواهیم بدانیم کدام گروه‌ها برای رأی دادن به نامزد مورد نظر قابل ترغیب هستند باید به گروه‌هایی بنگریم که همشأن و هم مسلک نامزد هستند.

چطور رأی دهندگان احتمالی را هدف قرار دهیم؟(قسمت دوم)

دودهه حضور گسترده و پر رنگ در انتخابات به من این الگو را می دهد که در امر انتخابات مهمترین رفتار حرفه ای انتخاب روشهای برای جذب اراء خرد و احتمالی است. شانس آن دسته از کاندیداهای محترم و نامزدهای انتخاباتی زیادتر است که اول مشاوران کارامدتر و کارکشته تری دارند و دوم مشاوران آنها بتوانند رابطه منطقی و معنی داری بین عدم مقبولیت و عدم موفقیتهای رقبا و یا موفقیتهای رقبا کشف نموده و نسبت به رفع این عیوب به صورت کلی و جزیی و به سرعت اقدام مقتضی را مبزول فرمایند.

یادمان باشد فقط کشف مشکلها و گلوگاهها کفایت ننموده و نقش تیم واکنش سریع و حلقه های آتش در موفقیت کاندیداها را نباید هرگز از نظر دور داشت مازیارمیر به شدت معتقد است تیم ای تی تیم سوشیال مدیاها و تیمهای عملیاتی مختلف با ارائه راهکار و اطاق فکرهای مختلف می توانند به سرعت به رفع عیوب احتمالی پرداخته ضریب نفوذ کاندیداهای محترم را در جامعه و شهر و یا … به سرعت بالا برده و نتیجه را حتی در روزهای پایانی به شدت تغییر دهند و در این میان نقش افراد خوشفکر و خوش نقشه را نباید از نظر دور داشت.

آری پس از آنکه معلوم شد مطابق مقالات قبل از اقبال و یا عدم اقبال و شاخص جمعیت موافق وکافی برخوردار هستید یا خیر نوبت آن است که به سمت جذب حدود نیمی از جمعیتهای خاص در هرم های خاص شاخصهای جمعیت و حتی کمتر از آن برای رأی دادن به نامزد مورد نظر تشویق و ترغیب کنیم، شما بعنوان یک مشاور انتخاباتی با ید دقیقا مشخص فرمائید که چه چیزی نقطه نظر و جذابیتهای این افراد را تشکیل داده و بعنوان سر شاخه های جمعیتی و یک جمعیت خاص چه چیز و یا نقطه نظری انان را از سایرین متمایز می‌نماید؟

گروه‌های جمعیت شناسی ما

یک بخش مهم هدفگیری جمعیت شناسی آن است که هرگاه بخواهیم بدانیم کدام گروه‌ها برای رأی دادن به نامزد مورد نظر قابل ترغیب هستند باید به گروه‌هایی بنگریم که همشأن و هم مسلک نامزد هستند. فرض کنید یک نامزد ۳۸ سال دارد، در دانشگاه تحصیل کرده و یک کاسبکار کوچک است، ازدواج کرده و دارای یک پسر و یک دختر مدرسه رو است و در بزرگترین شهر ناحیه سکونت دارد. گروههای هدف و عبارتند از جوانان میان سنین ۲۵ تا ۴۰ سال، کاسبکاران جزء، و والدین دارای فرزند مدرسه رو. او برای سایر رأی دهندگان جذاب نیست. و برای بازنشستگان، کارگران کم سواد و برزگران روستاها جذابیت ندارد. اگر تعداد آراء کافی برای برنده شدن و در گروههای هدف موجود باشد و او برای این افراد جذابیت کامل داشته باشد، پس فقط کافی است از طریق برنامه خود یک پیام تشویقی برای آنان ارسال کند تا برنده شود.

دو مانع بر سر اجرای این هدفگیری وجود دارد. نخست، گروه جمعیتی که وی انتخاب می‌کند شاید خیلی کوچک باشد. دوم اینکه، نامزدهای دیگر با سوابق مشابه هستند که برای همان گروه جذاب می‌باشند. در هر دو حال، اگر نامزد دیگری برای آن گروه جالب باشد و یا آن گروه جزء بزرگی از جمعیت را برای کسب حاشه پیروزی تشکیل ندهد، پس برنامه باید گروه‌های هماهنگ یا گروه‌های دارای بیشترین علائق مشابه را برای پشتیبانی هدف بگیرد. در مثال فوق، وی می‌تواند پیام خود را توسعه داده و افراد تحصیلکرده را که شامل متخصصان است ترغیب کند. مثلاً برای جلب معلمان و پزشکان که با ارائه پیام به والدین دارای کودکان مدرسه رو هماهنگ است اقدام نماید.

نتیجه تمام این سخنان آن است که باید حساب و کتاب کرد و معلوم نمود با ارسال یک پیام که مسائل افراد را منعکس کند چه تعداد رأی دهنده در یک گروه خاص برای نامزد شما رأی می‌دهند. نباید انتظار داشته باشید ۱۰۰% آراء جمعیت را کسب کنید اما اگر با کمی تلاش، انتظار داشته باشید ۶ تا ۱۷ رأی از هر ۱۰ رأی‌ را کسب کنید، پس باید با آن گروه رأی دهنده در تماس باشید.

شما نمی‌توانید ارقام دقیق این گروهها را بیابید (هر چه باشد سیاست علم نیست بلکه یک هنر است). هر چند انجام این امر و تعیین تعداد در زیر مجموعه‌ها و مجموعه‌های متقاطع به درک واقع گرایانه بودن راهکار هدفگیری شما کمک می‌کند.

گروه‌های جمعیت شناسی آنان

یک بخش عمده هدفگیری جمعیت شناسی تعیین آن است که کدام گروه‌های جمعیتی جزو مخاطبان شما نیستند. مثلاً شما باید طی جلسه برنامه ریزی راهبردی به صراحت ذکر کنید: «ما کارکنان دولت را هدف قرار نمی‌دهیم» یا «ما کارآفرینان جوان را هدف نمی‌گیریم.» این ممارست به شما کمک می‌کند از دام وسعت دادن مخاطبان برهید.

پس از تعیین گروه‌های مورد علاقه خود می‌توانید به آسانی مشخص کنید کدام گروه‌ها را به مخاطبان و رقبا واگذار می‌کنید. آنها، نقطه مقابل گروه‌هایی هستند که بهترین گروه‌های هدف شما را تشکیل می‌دهند.

برای نمونه بازنشستگان مرد مسن کمترین وجه مشترک را با مادران شاغل جوان دارند. پس اگر شما یکی از این گروه‌ها را هدف بگیرید، محتمل است که گروه دیگر را به رقبا واگذار کنید. تهیه پیامی که هر دو گروه را قانع کند شما نیازهای هر دو را در نظر دارید مشکل است.

 

مازیارمیرمشاوروتحلیلگر


انتهای پیام

نظرات

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: 0
پر بازدیدترین خبرها
در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام شورا 96